Přihlášení uživatele

Přihlášení

Nová registrace | Moje heslo?

Jiří Křístek ml. & Petr Foltýn – "Maďarská" červencová výprava a úspěšný boj s trumeny

Jirka Křístek s Petrem Foltýnem byli v červenci na kaprech v Maďarsku na svozové vodě. Výprava byla pro ně velmi úspěšná a napsali o ní velice poutavý článek, který byl otištěn i v časopisu Kaprománie ...

Výběr revíru
I když panovaly v červenci tropické teploty, přesto jsme stále s parťákem přemýšleli, že musíme vyrazit na kapry. Zvažovali jsme všechny možné varianty, probrali nespočet revírů, ale nakonec jsme zvolili  jeden cca 200 ha svazový revír se středu Maďarska. Podle posledních informací zde byla po červnových povodních stále vysoká hladina vody, tedy tam, kde se standardně loví, byla tato místa pod vodou. A jelikož vyhledáváme dobrodružství, tak jsme tento revír posunuli na první místo. Jednak jsme si chtěli vyzkoušet lov ve velmi teplé vodě, zvládnout boj se všudypřítomnými trumeny a hlavně si odpočinout. Přičemž každou zdolanou rybu bychom považovali za velký úspěch.

Konečně vyrážíme
A je tady poslední červencový týden - sobota a my vyrážíme směr  Maďarsko. Po strasti plné noční cestě, kdy jsme před slovenskými hranicemi málem hasili Jirkův Tranzit (zkratovala se nám jedna z baterií o kostru sedadla, kde se dokonale připekla k sedadlu a naštěstí propálila jen obal od člunu, člun zůstal bez poškození), jsme dorazili v brzkém dopoledni na místo. Po překonání jazykové bariéry a malém průzkumu jezera se nám podařilo najít místo a sehnat povolenky od správce jezera. Jeden z místních maďarských kolegů nám dokonce přenechal místo, dal cenné rady: pozor na sumečky americké - sežerou úplně všechno, doporučil přidat gumičky přímo na boilie a taky ukázal pár fotek ze svých úspěchů za posledních 7 dní…. Díky jeho loajalitě jsme mohli zůstat pohromadě jen pár metrů od sebe a tak jsme začali pomalu vybalovat a hurá na vodu. Na echolotu jsme našli jen bahnité dno bez známek nějakých lavic, hloubka šla pozvolna do 4m – 5m ve vzdálenosti od 100metrů a dále žádné specifika. Tedy náš původní záměr lovit v hloubkách pod 8 m, rázem vyprchal. Máme totiž vyzkoušeno, že v hloubkách pod 8(9) m již trumeni neotravují. Díky vysoké hladině vody  bylo u břehu plno vázek ze vzrostlého vrboví a bylo jasné, že za každou rybou budeme muset vyrážet na vodu, abychom předešli její ztrátě.

Boj s trumeny...
V pozdním sobotním odpoledni bylo vše hotovo, pruty vyvezeny, bivaky postaveny a my pomalu usedáme k první kávě a připíjíme na úspěch výpravy prvním panáčkem našeho oblíbeného „Tuleně“.
Věděli jsme o přítomnosti trumenů a proto jsme se rozhodli vyzkoušet více metod, jak se jich zbavit a docílit záběrů od velkých kaprů. V první řadě jsme vsadili na dokonale vysušené boilies, dále pak využili lovu na plovoucí boilies, použili kombinaci krmení kolem nástrahy tygřím ořechem a vlastní lov na boilies (popř. boilies obalené v punčoše). Vše bylo ale postaveno na metodě „odtažení trumenů“ atraktivním krmením na jiná místa  a poté lov pouze na ojedinělé nástrahy. K odtažení trumenů jsme použili krmnou dávku skládající se z nuget Carp protein, method mixu Energia, vnadících  koulí Baits balls, měkčího boilies, tygřího ořechu a vše jsme dokonale prolili boostery a nechali 2 hodiny nasát. Rozkrmili jsme plochu cca 100 x 100 m a poté ve vzdálenosti přibližně 50m od toho položili jednotlivé montáže a na každý prut navíc zvolili jinou taktiku. Z jiných vodních ploch máme zkušenosti, že trumeni se vrhnou na hojně rozkrmené místo a tím vzbudí ve vodě rozruch, který naláká i kapry, které poté nachytáme na separované nástrahy. Více se nám vyplatilo lovit na méně aromatické nástrahy, které jsou dokonale vysušené a na plovoucí boilies vyrobené technologií drceného korku a opět dokonale vysušené.

První záběry
K našemu milému překvapení již během první noci přichází záběry od kaprů. Krátce po setmění má Jirka krásnou jízdu a zvuk jeho Delkinu lahodí našim uším. Díky přítomným břehovým vázkám ihned vyrážíme se člunem na vodu. Bohužel těsně u člunu rybu ztrácíme, ukázala se nám jen krátce, ale bylo jasné, že váhově dosahuje k 10kg. První bod pro boilies Red-Rag, které bylo nastraženo klasicky – jedna těžká na kámen vysušená kulička bez přikrmení.  Neuplynula ani hodina a už je tu další záběr, tentokrát mám štěstí já.  Po záseku bohužel není skoro žádný odpor a z akce prutu odhaduji něco menšího a na vodu ani nevyjíždíme. Kousek od břehu ale k mému překvapení začíná jak mávnutím proutku silný boj. Naštěstí se mi podařilo rybu dostat na břeh a je z toho první kapr výpravy – lysec s hmotností 15 kg, tentokrát první bod pro A1-roll. Byl uloven na jednu plovoucí kuličku, která byla ukotvena cca 8 cm nad dnem. Kolem montáže jsem na plochu 5x5 m rozhodil 20 kuliček na kámen vysušeného boilies stejné příchutě jako POP-UPs  - tedy A1-roll. Rybu po vyfocení ihned  vracíme do vody a s radostí konstatujeme, že to vůbec špatně nezačíná. Máme totiž před sebou celý týden. Krátce před půlnoci přichází další záběr a tentokrát ho Jirka úspěšně proměňuje a dorovnává skore, bojovným šupíkem obdobné hmotnosti jako byl ten můj. A je z toho další bod pro Red-Rag. První noc nás kaporci nenechávají vyspat a do rána zdoláváme dalších 5 ryb ve váhovém rozmezí  6 – 10kg, bohužel i dvě ryby ztrácíme ve vázkách. Raritou je i zdolaný bolen na Red-Rag délky cca 60cm. Do hry vstupuje i boilies Devil Fish, kde lovíme na jednu kuličku boilies a do okolí přihazujeme hrstičku tygřího ořechu, který trumeny neláká. Vypadá to,že ryby jsou při chuti a naše obavy, že strávíme týden u vody a snad přijde i nějaká ryba jsou pryč :o)
V podobném scénáři se nám daří cca 3 dny, poté přichází menší krize a záběry jsou převážně  přes den a frekvence je velmi rozdílná. Už začínají útoky na naše boilies od trumenů. Posouváme tedy rozkrmené místo o nějakých 100 m dál od břehu a opět ho vydatně prokrmujeme velmi aromatickými návnadami-zatraktivněnými boosterem Liver Max. Montáže pokládáme obdobně jako u prvního rozkrmu, tedy samostatně pouze do větší vzdálenosti – cca 70 m od něj.  Během tří dnů máme na kontě 25 záběrů, některé ryby bohužel ztrácíme díky vázkám u břehu, ale i tak je úspěšnost vysoká. Taktovku přebírá Jirka a největší úspěch slaví s boilies Bugaboo – dvě těžké koule 30 mm. Ryby jsou v rozmezí 6-12kg, občas nás potrápí i nějaký cejn, na kterého zanadáváme a zavážíme znovu. Ale je to lepší, než aby otravovali trumeni, kteří dokáží dokonale zamotat montáže, ohoblovat boilies a tím pádem nás připraví o záběry od kaprů.

Souboj s dvoumetrovým sumcem
Hlavním dnem se stává úterý odpoledne – Jirka na vodě zdolává rybu a najednou přichází záběr na jeho druhý prut. Krátkou jízdu přisekávám a cívka se roztáčí doslova jako vrtačka… Bohužel je Jirka na vodě a tak nezbývá než čekat. Vyměňujeme si pruty a Jirka vyráží zpět na vodu. Po těžkém boji na vodě zjišťujeme, že nám dvě koule 30mm Bugaboo vzal sumec. Jirka svádí cca hodinový boj, akce prutu je neuvěřitelná a návazec i montáž drží, po hodině boje je pořád cca 300 m od břehu. Do toho všeho začíná pršet, křičíme jeden na druhého abychom se nějak dohodli, ale nevíme co dál. No nic, není jiná možnost, vyslékám se a plavu za Jirkou na pomoc, zkusíme ho dostat ke břehu a snad i nějak na břeh, odhad délka přes 2m, váhově snad i přes 60 kilo. Po dalších 20 minutách jsme cca 5m od břehu, mám po prsa vody a poprvé na mě ta příšera najíždí.  Marně se pokouším nasměrovat rameno podběráku, abychom sumce nějak podebrali, další výpad a sumec mizí někam ke dnu… Je to marné, do podběráku ho nedostaneme, pokoušíme se ho navést blíže ke břehu a zamýšlím ho chytit za hlavu snad se to podaří, protože nemám odvahu ho chytit za tlamu (nemáme ani rukavice). Znovu ho Jirka vytahuje na hladinu, na mě vyjíždí ta obrovská tlama, ale přichází další výpad a z koutku odpadává háček, poslední šplouch a je definitivně pryč. Tento boj jsme prohráli, Maďarské obecenstvo nám aplauduje, ale my jsme zklamání, protože se nám po tak těžkém a dlouhém boji nepodařilo rybu zdolat. Nezbývá než se převléct do suchého a lupnout jednoho „Tuleně“ na zahřátí a na žal.

Obrovský amur
Výprava pokračuje, ale záběrů ubývá, experimentujeme a zkoušíme pop-up (Red-Rag, A1-roll) montáž na panáčka, ale záběrů výrazně ubylo. Zkoušíme více přikrmovat tygří ořech a úspěch se dostavuje, ale bohužel berou pouze ryby mezi 5-8kg, zřídka se dostáváme na 10kg či lehce přes.  Výsledek první noci se nám už nedaří překonat. Výprava se přehoupla do své druhé poloviny a i počasí se umoudřuje, je čtvrtek a slunce dnes přímo pekelně vyhřívá naše bivaky, ve kterých se ani nedá přežít. Jak to jen jde tak hledáme jakýkoli stín a udržujeme pitný režim, abychom nepadli. Záběry přichází spíše sporadicky, ale krátce před 11náctu dopolední přichází Jirkovi jízda, zasekává, připravuji mu člun a již ho odrážím na vodu. Dlouhý boj na vodě vypadá slibně a v duchu si říkám: „že by konečně něco většího“?  Během 20 minut je dobojováno a Jirka míří ke břehu a nějak zvláštně se usmívá, s výrazem v očích „konečně se to podařilo“.
Ano, je to tu, v podběráku leží amur – jeho břicho je obrovské, odhadujeme ho přes 20kg.  Není to sice kapr, ale váha vypadá slibně. S těžkostí ho přenáším na podložku a Jirka připravuje vážící sak a váhu. Je to tady, digitální váha se zastavuje na své horní hranici možností 24,4kg, pro jistotu i měříme – délka 119cm. Jezero je pokořeno…. Jirka překonává svůj osobák…. Následuje focení – počasí přeje, fotíme sérii fotek ve vodě a pomalu se s ním loučíme. Zbytek dne a noc již nepřináší žádné další úspěchy.

Rekapitulace a odjezd domů
Bohužel během čtvrteční noci přichází velké změna počasí, přímo přes nás se přehnaly 3 bouřky a záběry téměř ustaly.  Všude začíná být blátivo a vzhledem k faktu, že jsme na břehu jezera kde je opadlá voda, začíná být situace vážná. Máme co dělat se udržet na nohou a hned přemýšlíme co potom auto.  Začínáme mít totiž  obavy, zda budeme vůbec schopni vyjet.  Přes mobil kontrolujeme předpověď a ta nám nedává žádné lepší vyhlídky – silný déšť a bouřky mají pokračovat. Páteční odpoledne činíme rozhodnutí a navečer balíme, ukončujeme úspěšnou výpravu. Při odjezdu se ukazuje naše volba jako opodstatněná, protože místní rybáři začínají zapadávat auty do vyjetých kolejí rozbahnělé cesty, která je po břehu a do toho začíná opět hustě pršet. Prázdné auto se nám podařilo převézt dál na zpevněnou cestu. Potom jsme si ale dost mákli při přenášení věcí z lovného místa. Jiná volba ale nebyla, protože s naloženým autem bychom jistě zapadli. Odměnou nám bylo, že jsme se mohli vydat zpět k domovu. Výpravu jsme zkrátili o 12hodin, ale dle poslední aktivit ryb, si myslíme, že jsme snad o nic nepřišli.  Navíc dosažené úspěchy předčily naše původní očekávání. Nyní při psaní článku už se nám v hlavě honí myšlenka se ještě letos na jednu výpravu do Maďarska podívat.
Celkové skóre výpravy bylo 51 záběrů, z toho 30 úspěšně zdolaných ryb. Nejúspěšnější nástrahou se stává boilies Bugaboo, následované Red-Ragem, A1-roll a Devil Fishem. Velkou radost jsme měli především z toho, že se nám upravenou krmnou dávkou podařilo odlákat dotěrné trumeny a  díky tomu poté na separované nástrahy nachytat místní kapří mazáky a parádního „amura domorodce“.